در مطالب قبلی درباره تعمیر کولر گازی و مشکلات رایج کولر گازی صحبت کردیم. اما تصمیم داریم برخی از موارد که بیشتر با آن روبه رو می شویم را بیشتر شرح دهیم. در این مطلب قصد داریم به علت خاموش و روشن شدن کمپرسور کولر گازی بپردازیم.

 

علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی چیست؟

خاموش شدن کولر گازی به معنای خاموش شدن کمپرسور نیست. اما در موارد بسیاری، خاموش شدن کولر گازی به علت آف شدن کمپرسور یا موتور کولر است که باید درست شود. درصورتیکه مشکل از کمپرسور باشد بهتر است تعمیر کولر خود را به یک تعمیرکار حرفه ای و متخصص بسپارید.

برای روشن شدن و کار کردن کولر گازی باید کمپرسور استارت کند.

در صورتیکه کولر شما بلافاصله بعد از روشن شدن و قبل از اینکه فضا را خنک کند، خاموش شود و یا اینکه بدون صدا و چند ثانیه بعد کولر گازی خاموش شد، احتمال اینکه کمپرسور جام کرده باشد، بسیار است.

 

بررسی دلایل خاموش شدن کمپرسور کولر گازی

ایراد در کمپرسور کولر

احتمال دارد که کمپرسور کولر گازی نیم سوز شده یا خراب شده باشد و علت خاموش شدن ناگهانی کمپرسور یا علت خاموش و روشن کمپرسور کولر گازی نیز به همین علت باشد. برای دلایل این خرابی می توان به مواردی مثل خراب شدن و یا سوختن خازن راه انداز، مشکلات مکانیکی کمپرسور، کم بودن ظرفیت نامی خازن، کم بودن میزان برق ورودی به کولر، طولانی بودن سیم کشی یا استفاده از سیم نامناسب جهت لوله کشی، ضربه خوردن به کمپرسور کولر گازی و … را نام برد.

 

اگر موتور کمپرسور کولر گازی نیم سوز شده باشد نمی تواند طولانی مدت کار کند و بعد از چند لحظه خاموش می شود.

جهت تعمیر موتور کمپرسور اول باید مسیر گردش گاز و سلامت رله را مورد بررسی قرار داد.

اگر موتور فن هم کار نکند سبب داغ شدن موتور کمپرسور کولر گازی و قطع کارکرد آن می گردد.

 

 

علت گرم شدن زیاد کمپرسور کولر گازی

  • نسبت فشار تخلیه به مکش
  • روغن ریزی

 

نسبت فشار تخلیه به مکش

فشار مکش و تخلیه باید تنظیم باشد. گاهی ممکن است فشار مکش خیلی کم یا فشار تخلیه، بیش از اندازه بالا باشد که می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیوفتد. مثلا ممکن است سیستم بیش از اندازه شارژ شده یا گاز مبرد کم باشد. ممکن است به علت خرابی فن کندانسور یا شیر انبساط باشد. علاوه بر آن کثیف بودن کویل های کندانسور از دیگر مشکلات است.

روغن ریزی

کمپرسورها برای اینکه بتوانند به درستی کار کنند، به روغن تبرید نیاز دارند. زمانی که کمپرسورها خیلی گرم می شوند باعث کاهش روغن شده در نتیجه سیلندرها، حلقه های پیستون و دیگر اجزا یکی پس از دیگری از کار می افتند.