با استفاده از مراحل مشابه ، هر نسخه از Microsoft Windows روی رایانه نصب می شود. اگرچه مراحل نصب وجود دارد ، این می تواند بین نسخه های ویندوز متفاوت باشد ، مراحل و دستورالعمل های کلی زیر به شما کمک می کند تا ویندوز را در رایانه خود نصب کنید.

توجه داشته باشید
اگر در حال جایگزینی هارد دیسک در رایانه خود هستید ، باید Windows را دوباره نصب کنید.

اگر مادربرد را در رایانه خود جایگزین می کنید ، ممکن است لازم باشد نسخه جدیدی از Windows را بخرید و آن را نصب کنید. مایکروسافت نسخه های فعلی ویندوز را طراحی کرده است تا هنگام نصب ویندوز به مادربرد در رایانه متصل شود. بنابراین اگر مادربرد را تغییر دهید ، مجوز موجود یا کلید محصول ممکن است دیگر معتبر نباشد.

نکته
اگر می خواهید به نسخه جدیدتری از ویندوز در رایانه خود ارتقا دهید ، مراحل موجود در این صفحه به شما در روند بروزرسانی کمک می کند. فرآیند نصب ویندوز باید تشخیص دهد که آیا نسخه قدیمی ویندوز را از قبل روی رایانه نصب کرده اید و از شما می پرسد که آیا می خواهید نصب جدیدی را انجام دهید یا نصب کنید. فرآیند به روزرسانی ، پرونده های جدیدتر سیستم عامل ویندوز را از بالای فایلهای قدیمی نصب کرده و پرونده های شما را حفظ می کند.

مراحل زیر مربوط به تمام نسخه های اخیر ویندوز است ، از جمله ویندوز 98 ، ویندوز ME ، ویندوز 2000 ، ویندوز XP ، ویندوز ویستا ، ویندوز 7 ، ویندوز 8 و ویندوز 10. این مراحل حتی برای نسخه های قبلی (مثلاً ویندوز 95) نیز جواب می دهند. ) تا زمانی که از نسخه دیسک استفاده می کنید. نسخه فلاپی دیسک مشابه است ، اما به مراحل دیگری نیاز دارد.

سازگاری سخت افزار را بررسی کنید
قبل از نصب یا به روزرسانی ویندوز در رایانه ، سخت افزار موجود در رایانه را بررسی کنید تا از سازگاری آن با آن نسخه ویندوز مطمئن شوید. مایکروسافت لیست محصولات سازگار با ویندوز را برای بررسی سازگاری سخت افزار موجود در رایانه شما با نسخه انتخاب شده ویندوز ارائه می دهد.

اگر متوجه شدید که یک یا چند سخت افزار در رایانه شما با نسخه انتخاب شده ویندوز سازگار نیستند ، توصیه می کنیم آن سخت افزار را با سخت افزار سازگار جایگزین کنید. وجود سخت افزار سازگار در رایانه به شما اطمینان می دهد که روند نصب یا به روزرسانی Windows موفقیت آمیز است.

درایو اصلی CD ، DVD یا USB اصلی ویندوز
ابتدا به یک نسخه اصلی از سی دی ، دی وی دی یا درایو انگشت USB نصب سیستم عامل Microsoft Windows نیاز دارید. یک کلید اصلی محصول Windows در دیسک نصب وجود دارد که برای فعال سازی ویندوز پس از نصب لازم است. اگر رایانه OEM دارید ، کلید محصول Windows اغلب در پشت یا کناره رایانه قرار دارد.

اگر رایانه OEM (به عنوان مثال ، Acer ، Dell ، HP و غیره) داشته باشید ، رایانه دارای درایو اصلی CD ، DVD یا USB نیست. در عوض ، می توانید ویندوز و همه نرم افزارها را با استفاده از یک پارتیشن پنهان یا مجموعه ای از دیسک های بازیابی دوباره نصب کنید. مراحل ذکر شده در این صفحه همچنان کار خواهند کرد ، اما شما به یک کپی از Windows نیاز دارید. می توانید برای دوستان خود دیسک ویندوز را قرض بگیرید ، به شرط آنکه نسخه مشابه ویندوز آن همراه رایانه باشد و دارای یک کلید محصول باشد.

توجه داشته باشید
با نسخه های اولیه ویندوز ، نمی توانید نسخه ای از ویندوز را بارگیری کنید تا روی رایانه نصب کنید. شما باید یک نسخه فیزیکی از ویندوز خریداری کنید. اگر در حال نصب ویندوز 10 هستید ، می توانید ابزار ایجاد ویندوز 10 را برای ایجاد یک دیسک قابل بوت یا درایو انگشت USB بارگیری کنید.

هشدار
مایکروسافت ویندوز 10 را فقط از وب سایت خود برای بارگیری در اختیار دارد. به سایت دیگری که ادعا می کند نسخه هایی از نسخه های دیگر ویندوز را در اختیار دارد ، نباید اعتماد کرد. این نسخه های ویندوز یک نرم افزار غیرقانونی است و می تواند شامل هر چیزی از جمله جاسوس افزار یا بدافزار باشد.

نصب یا به روزرسانی ویندوز
برای شروع مراحل نصب یا به روزرسانی ویندوز ، باید کامپیوتر خود را پیکربندی کنید تا قبل از راه اندازی در هارد دیسک از روی CD یا DVD بوت شود. تغییر روند بوت ، کامپیوتر را مجبور می کند قبل از شروع بوت شدن از دیسک سخت ، به دنبال دیسک نصب ویندوز باشد.

تنظیمات CMOS را باز کنید.
نحوه ورود به تنظیمات BIOS یا CMOS.
ترتیب راه اندازی رایانه را تغییر دهید. اگر می خواهید از دیسک بوت شوید ، CD ، DVD یا درایو دیسک را به عنوان اولین دستگاه بوت تنظیم کنید. یا اگر می خواهید از درایو شست USB بوت شوید ، اولین دستگاه راه اندازی را روی درایو USB خود تنظیم کنید. اگر درایو نشان داده نشد ، دیسک را در آن قرار داده و رایانه را مجدداً راه اندازی کنید. با وجود دیسک در درایو ، BIOS باید آن را شناسایی کرده و در لیست قرار دهد.
تغییر تنظیمات را ذخیره کرده و از BIOS خارج شوید.
پس از به روزرسانی سفارش بوت ، می توانید مراحل نصب ویندوز را شروع کنید.

دیسک ویندوز را در درایو CD / DVD یا درایو انگشت USB در پشت کامپیوتر قرار دهید.
رایانه را روشن یا راه اندازی مجدد کنید. با راه اندازی رایانه ، باید دیسک نصب یا درایو را شناسایی کرده و پیامی مانند فشار دادن هر کلید برای راه اندازی از CD نشان دهد. هر کلید صفحه کلید را فشار دهید تا کامپیوتر از دیسک یا درایو ویندوز بوت شود.
پس از شروع نصب ویندوز ، چندین فرمان وجود دارد که باید به آنها پاسخ دهید. بله یا گزینه مناسب را برای نصب ویندوز انتخاب کنید.