امروزه بسیاری از ساختمان ها در وضعیت خطرناکی قرار دارند اما تعمیر نمی شوند حتی اگر بودجه زیادی برای تعمیرات در حساب شخصی آنها در اختیار MHADA باشد. دلایل آن عبارتند از:

عدم ابتکار عمل یا درگیری ساکنان
نگرش غیر تعاونی احتمالی موجر
جهل به قوانین MHADA
اما زندگی گرانبها و شایسته است و زندگی بهتر از همه مهمتر است. ما باید برای آن تلاش کنیم بنابراین اگر نگران وضعیت ساختمان خود هستید ، مطمئن شوید که بازرسی می کنید. چند مرحله برای تعمیر و مرمت ساختمان شما در زیر بیان شده است.

اگر موجر برای تعمیرات موافقت نمی کند ، مستاجر می تواند مستقیماً به MHADA نامه بنویسد. احکام دادگاه های عالی وجود دارد که دستور می دهد در صورت تهدید حیات ، تعمیرات باید به طور اجباری انجام شود.

ساکنان / صاحبخانه ساختمان می توانند تعمیرات را پس از اخذ NOC (بدون گواهی اعتراض) هیئت مدیره انجام دهند. علاوه بر این ، دو روش وجود دارد که می توان ساختمان متوقف شده را تحت این گزینه ترمیم کرد. آنها "NOC با بازپرداخت" و "NOC بدون بازپرداخت" هستند. "NOC بدون بازپرداخت" به این معنی است که ساکنان می توانند تعمیرات را با استفاده از بودجه خود انجام دهند.

روش انجام تعمیرات از طریق NOC با بازپرداخت که چیزی نیست جز استفاده از وجوهی که MHADA از طرف شما نگهداری می کند ، برای زندگی بهتر و روش کار به شرح زیر است:

NOC با روش بازپرداخت:
آماده سازی (اعطای NOC)

شناسایی تعمیرات توسط خود سرنشینان یا اراده از طرف Board. برنامه ای باید ساخته شود. لیستی از ساختمان ها توسط MHADA در ابتدای سال یعنی اول آوریل تولید می شود
اخذ رضایت از سرنشینان برای تصمیم گیری در مورد کار تعمیر. رضایت می تواند از بیشترین ساکنان باشد. حتی اگر موافقت 70٪ وجود نداشته باشد ، MHADA این اختیار را دارد که این جنبه را نادیده بگیرد در صورتی که ساختمان به تعمیرات احتیاج داشته باشد اما حداقل به چند امضاکننده مطمئناً نیاز باشد. مستاجران دوره ای بدون اجازه MHADA نمی توانند تعمیرات را شروع کنند. اما اگر MHADA برای تعمیرات موافقت نکند ، مستاجران می توانند به دادگاه عالی مراجعه کنند.
انتصاب دارندگان NOC توسط سرنشینان. دارندگان NOC باید ساکنین ساختمان با رسیدهای اجاره مناسب باشند.
پذیرش انتصاب توسط دارندگان NOC.
انتصاب معمار در هیئت مدیره MHADA.
پذیرش کار NOC توسط معمار.
ارائه پیشنهاد توسط دارنده NOC از طریق Architect به مهندس اجرایی با رعایت موارد زیر در (2) تا (4) بالا.
پرداخت به روز تعمیر تعمیرات ساختمان به MCGM. مقامات MHADA جزئیات پول موجود برای تعمیرات را برای تعمیرات ارائه می دهند وگرنه می توان از طریق RTI بدست آورد
تعهد برای پذیرش شرایط و ضوابط هیئت مدیره NOC بر روی کاغذ تمبر 100 روپیه توسط دارندگان NOC. تعهد مشابه از سرنشینان دارای گواهینامه معمار و دارنده NOC (روی کاغذ ساده).
تعهد برای انجام کار ساخت و ساز غیر مجاز در Rs. کاغذ 100 تمبر.
تعهد برای تخلیه محل اقامت Board Transit Camp و انتقال ساکنان به محل های تعمیر شده در Rs. کاغذ 100 تمبر.
هیئت جبران خسارت غرامت از کلیه دعاوی ، اختلافات بین مستاجر ، موجر و غیره در روپیه. کاغذ 200 مهر.
لیست مستاجران دارای گواهینامه معمار و دارنده NOC.
عکس هایی از قسمت آسیب دیده ساختمان و نقشه ساختمان به طور مناسب تعمیرات پیشنهادی را نشان می دهد.
بازرسی از ساختمان توسط افسر هیئت مدیره. اعطای NOC.
سایر کارهای کاغذی قبل از شروع کار
درخواست برای MCGM برای افزایش تصدیق (IOD) و گواهی شروع (CC).
دریافت قصد تأیید (IOD) و گواهی شروع (CC) از MCGM.
اجرای قرارداد قرارداد توسط دارنده NOC با مهندس اجرایی.
انتصاب آژانس ساختمانی توسط مستاجران و دارندگان NOC.
دومین بازرسی مشترک توسط افسران هیئت مدیره با دارندگان NOC ، معمار و انتصاب آژانس توسط دارندگان NOC و شروع کار.
بازپرداخت دوره ای هزینه های انجام شده توسط دارندگان NOC. مهمترین: هیچ قدرت وکالت برای کار با حساب بانکی نباید به پیمانکار داده شود. حساب بانکی باید در یک بانک با معرفی معمار باز شود.
مهمترین: یک توافق نامه سه جانبه باید بین دارندگان NOC ، معمار و پیمانکار تنظیم و امضا شود ، در این توافق نامه که به وضوح بیان می کند هیچ گونه پیشرفتی توسط ساکنان یا دارندگان NOC داده نمی شود و مدت زمان تعمیرات باید مشخص شود ( 4 ماه بگویید) ، پس از آنکه دارندگان NOC دیگر هیچ قبض اسنادی را که توسط پیمانکار ارسال شده امضا نمی کنند.

مهمترین: برنامه تعمیرات باید در توافق نامه ذکر شده باشد ، هرگونه نقض برنامه مجازات می شود. کار تراس باید سه ماه قبل از باران شروع شود.
تصمیم برای افزایش دوره ترمیم در MCGM ، زمانی که 75٪ کار انجام شده و هزینه آن بازپرداخت شده است.
MHADA برای تعمیرات حداکثر 18 ماه مهلت زمانی به پیمانکاران می دهد ، اما ساکنان باید بر آن غلبه کنند و برای یک بازه زمانی کوتاه تر اصرار کنند (مثلا 4 ماه).
MHADA تقریباً 2200 روپیه در هر فوت مربع هزینه خواهد کرد ، اما این امر به بستگی به سکوی جمع شده توسط ساختمان نیز بستگی دارد. اجاره پس از انجام تعمیرات ، حدود 20٪ ، به صورت توقف افزایش می یابد.
هیچ کار شخصی هیچ یک از ساکنان برای مدت یک سال توسط پیمانکار یا معماری که می تواند در این قرارداد لحاظ شود انجام نمی شود.