کاکتوس به علت رشد آسان و مقاوم بودنش، محبوبیت زیادی دارد. اما کاکتوس نیز برای رشد بهتر و طول عمر بیشتر نیاز به یک سری مراقبت دارند. دلیل مقاوم بودن کاکتوس و ماندگاری در شرایط سخت این است آب و مواد مغذی را در برگ های آب دار و ریشه های حود ذخیره می کنند.

 

فصل رشد کاکتوس

بسیاری از کاکتوس ها دارای فصل رشد و کمون هستند. فصل رشد به طور معمول، از بهار تا پاییز می باشد. بسیاری از گیاهان زمانی که درجه هوا خنک تر است و روز کوتاه تر است یعنی از اواخر پاییز تا اوایل بهار، دوباره شروع به رشد می کنند.

 

آبیاری کاکتوس چگونه است؟

کاکتوس نسبت به دیگران گیاهان به آب کمتری نیاز دارد. در زمانی که گیاه در فصل رشد است، حداقل یکبار در هفته نیاز دارند. زمانی که گیاه بزرگتر می شود به آب بیشتری نیاز دارد.

 

نور لازم برای کاکتوس

انواع کاکتوس، تنظیمات نور مخصوص به خود را دارد. در کل کاکتوس نور غیر مستقیم یا نور خورشید را بیشتر دوست دارد.در صورتی که کاکتوس نور بیش از اندازه بگیرد امکان دارد سفید شود یا هاله زرد یا نارنجی بر روی آن به وجود بیاید. علاوه بر آن تابش مستقیم نور خورشید می تواند کاکتوس را بسوزاند.

و اگر نور دریافتی کافی نباشد امکان دارد گیاه ارتجاع کند که به عنوان کمبود کلروفیل شناخته می شود. علاوه بر آن مرتب گلدان را جابه جا نمایید تا از یک سمت رشد نکند.

 

گلدان مناسب برای کاکتوس

 کاکتوس ها به طور معمول در گلدان های سفالی و گلدان های پلاستیکی رشد می کنند و هر دو برای رشد آنها مناسب است.در هر دو نوع رشد خواهند کرد.

زمانی که می خواهید برای کاکتوس گلدان بخرید باید مدت زیادی از رشد کاکتوس در گلدان فعلی گذشته باشد پس به گلدانی کمی بزرگتر از گلدان فعلی نیاز دارید زیرا در صورتی که گلدان اندازه نباشد و بزرگ باشد، باعث آبیاری بیش از اندازه می گردد. برای خارج شدن آب اضافه باید در ته گلدان سوراخ هایی را ایجاد می کنید تا از پوسیدن و مردن کاکتوس جلوگیری کنید.

 

تعویض گلدان کاکتوس:

برای این کار ابتدا، گلدان قبلی را بشکنید و اصلا با بیلچه کاکتوس را از گلدان خارج نکنید چون باعث زخمی شدن ریشه های کاکتوس می شود. مقداری خاک تازه را در ته گلدان جدید بریزید و گیاه را روی آن بگذارید و اطراف آن را خاک بریزید. بعد از تعویض گلدان، تا یک هفته بعد کاکتوس را در معرض نور شدید آفتاب قرار ندهید و آبیاری آن کافی باشد تا بتواند با محیط جدید خو بگیرد.