سیستم آبرسانی باید برای دستیابی به فشار و جریان مناسب آب و جلوگیری از آلودگی به آب قابل شرب طراحی شود.

در این صفحه:

فشار آب
سرعت جریان آب
راه حل قابل قبول و سرعت جریان و اندازه لوله
طرح سیستم
اتصال به منبع تغذیه
جریان برگشتی
اتصال برقرار می شود
مشخصات و مشخصات لوله
همچنین نصب ، قفل های سر و صدا و هوا ، سیستم های اتصال لوله و شیرها و کنترل ها را مشاهده کنید.

علاوه بر جلوگیری از آلودگی و رسیدن به فشار و جریان مناسب ، سیستم باید برای دمای آب حمل شده مناسب باشد. همچنین یک سیستم با طراحی خوب و نصب شده با دوام خواهد بود ، به حداقل رساندن سر و صدای ناشی از جریان آب و از مشکلاتی مانند چکش آب ، و استفاده از کارآمد آب را پشتیبانی می کند.

کلیه سیستم های آبرسانی از ترکیبی از لوله ها (در ابعاد مختلف و مواد) ، دریچه ها و پریزها استفاده می کنند تا آب را برای کاربران ساختمان تحویل دهند. برخی از سیستم های آبرسانی از مخازن و پمپ های ذخیره سازی نیز استفاده می کنند. طراحی سیستم آبرسانی شامل به دست آوردن همه این عناصر به گونه ای است که آب تمیز با سرعت و دمای مناسب به کاربر تحویل داده شود.

فشار آب
اگر هدف تأمین نیازهای کاربران ساختمان و در عین حال استفاده از آب به طور موثر باشد ، فشار مناسب آب بسیار مهم است. اگر فشار آب خیلی کم باشد ، این برای کاربران ساختمان ناخوشایند خواهد بود - به عنوان مثال ، زیرا دوش جریان آب ضعیفی دارد ، و حمام ها مدت زمان طولانی را برای پر شدن می برد. اگر فشار بیش از حد زیاد باشد ، این باعث هدر رفتن آب و همچنین فرسودگی زیاد سیستم می شود.

به طور معمول ، ساختمانهای جدید در مناطقی که دارای منبع آب اصلی هستند دارای سیستم فشار اصلی هستند. ساختمانهای موجود و ساختمانهایی که به آب اصلی وصل نمی شوند ممکن است دارای سیستم فشار کم یا سیستم فشار نابرابر باشند (با فشارهای مختلف برای تأمین آب گرم و سرد).

به عنوان نمونه ای از تفاوت در مصرف آب ، یک جریان آب دوش با فشار کم آب گرم ممکن است به طور متوسط ​​در حدود 7 لیتر در دقیقه ، در حالی که یک فشار دوش اصلی ممکن است به طور متوسط ​​در حدود 12-20 لیتر در دقیقه باشد.

برای کنترل فشار و دما آب ، سیستم های فشار دنده نیاز به محدود کردن فشار و فشارهای کاهش فشار دارند. به طور معمول ، از شیرهای محدود کننده یا کاهش فشار برای کنترل فشار در سیستم های آب گرم منبع تغذیه یا جایی که فشار زیاد ممکن است به مشکلاتی مانند لوله های پشت سر هم منجر شود ، استفاده می شود.

سیستم های کم فشار به دریچه یا کنترل کمی نیاز دارند. در سیستم های فشار کم یا نابرابر فشار با ذخیره آب در مخزن هدر (به طور معمول در فضای سقف) می تواند فشار را تا حد کافی افزایش دهد تا از ثقل برای ایجاد فشار آب استفاده شود. در صورت استفاده از مخزن ، برای جزئیات بیشتر در مورد نیازهای نصب ، به انتشارات BRANZ آب و لوله کشی مراجعه کنید.

همچنین می توان فشار را با استفاده از پمپ تحت فشار به حد کافی افزایش داد که در این حالت ممکن است از شیرهای محدود کننده و کاهش فشار استفاده شود.

سرعت جریان آب
قانون ساختمان مستلزم آن است که وسایل بهداشتی و وسایل بهداشتی دارای میزان کافی آب با سرعت کافی باشند.

مانند فشار آب ، سرعت جریان بسیار مهم است. سرعت جریان بسیار زیاد منجر به هدر رفتن آب خواهد شد ، در حالی که سرعت جریان خیلی کم است به این معنی است که وسایل بهداشتی و وسایل بهداشتی به درستی کار نمی کنند.

میزان جریان تحت تأثیر قرار گرفته است:

فشار آب
قطر لوله - هرچه قطر داخلی لوله کوچکتر باشد ، فشار و سرعت جریان کمتر می شود. (توجه داشته باشید که لوله ها به طور کلی به قطر اسمی داخل خود (DN) گفته می شوند ، اما در واقع قطر داخلی است که شمارش می شود ؛ لوله ای به نام DN 15 ممکن است دارای قطر داخلی واقعی بین 10-18 میلی متر باشد.)
درجه حرارت آب - درجه حرارت بالاتر باعث افزایش فشار و دبی می شود (توجه: مواد زیر را نیز مشاهده کنید).
برای تنظیم جریان ثابت ، مستقل از فشار آب ، می توان از یک تنظیم کننده جریان استفاده کرد. به عنوان نمونه ، اگر شخصی در حمام باشد و شیر آشپزخانه کاملاً روشن باشد ، در صورت استفاده از تنظیم کننده جریان ، دما و جریان به احتمال زیاد پایدار تر می شوند.

محدود کردن جریان برای شیر یا دستگاه به میزان معقول ، به تعادل فشار موجود در سیستم کمک می کند. تنظیم جریان اجازه می دهد تا یک طراحی ساده تر و حداقل اندازه لوله ها انجام شود زیرا سرعت جریان اوج به طور دقیق مشخص می شود و همچنین می تواند باعث کاهش نویز ، شیپور خاموشی و چکش آب شود.

در هنگام انتخاب شیرآلات و پریزهای معتدل (شیرهای برقی ، میکسر و سر دوش) باید به توصیه های تولید کنندگان برای اطلاعات مربوط به فشار و جریان مراجعه شود.

همچنین با مشخص کردن پریزهای کم جریان می توان میزان جریان را کنترل کرد.

راه حل قابل قبول و سرعت جریان و اندازه لوله
راه حل قابل قبول کد ساختمان G12 / AS1 میزان جریان و اندازه لوله را مشخص می کند. برای دستیابی به نرخ جریان مطابق با جدول 3 لوله ها باید اندازه گیری شوند (یا جدول زیر را ببینید) ، یا لوله ها باید مطابق جدول 4 اندازه گیری شوند.

هنگام محاسبه اندازه لوله ، سرعت آب (سرعت) در حال عبور از طریق لوله ها نباید از 3.0 متر در ثانیه تجاوز کند.

نرخ قابل قبول جریان برای وسایل و تجهیزات

فیکسچر

سرعت جریان (L / s) و درجه حرارت C °


حوضه

0.1 در 45 درجه سانتی گراد

حمام

0.3 در 45 درجه سانتی گراد

فرو رفتن

0.2 در 60 درجه سانتیگراد (گرم) و 0.2 (سرد)

دوش

0.1 در 42 درجه سانتی گراد

وان لباسشویی

0.2 در 60 درجه سانتیگراد (گرم) و 0.2 (سرد)

ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی

0.20

اقتباس از جدول 3 G12 / AS1

سرعت جریان در جدول 3 می تواند به طور همزمان به سینک آشپزخانه و یک لامپ دیگر منتقل شود.

طرح سیستم
در فرایند طراحی ، چیدمان سیستم لوله کشی تا حد زیادی از چیدمان اتاق پیروی می کند. با این وجود ، موارد بسیاری باید در نظر بگیرید که مربوط به رعایت کد ، راحتی ساختمان کاربران و پایداری آن است.

هنگام برنامه ریزی طرح آبرسانی ، موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

طول و طول لوله - لوله را تا حد ممکن کوتاه نگه دارید. برای به حداقل رساندن تعداد شاخه ها و آرنج های غیر ضروری ، تیرها و مفاصل ، لوله های نزدیک به وسایل را عبور دهید. داشتن لوله های طولانی تر و اتصالات بیشتر باعث کاهش سرعت جریان ، افزایش تلفات گرما و افزایش استفاده از مواد می شود
نقطه ورود به ساختمان - این باید به یک فضای کاربردی مانند گاراژ / لباسشویی باشد و یک شیر جدا کننده ، خط کش و خط فشار محدود کننده فشار (در صورت لزوم) شامل شود.
سیستم گرمایش آب - برای کاهش طول لوله های لوله تا وسایل ، به صورت مرکزی مستقر شوید زیرا لوله های طولانی تر به لوله های طولانی تر نیاز دارند که قبل از تخلیه آب گرم ، آب بیشتری از آن خارج شود. یک بخاری آب مخصوص استفاده را برای وسایلی نصب کنید که از آبگرمکن اصلی بیش از 10 متر باشد
جلوگیری از سر و صدا - از ریختن لوله ها در اتاق خواب و محل های زندگی در نزدیکی یا نزدیکی خودداری کنید
جریان برگشتی
جریان برگشتی برگشت ناخواسته جریان آب (یا آب و آلاینده ها) به سیستم آبرسانی است. این سیستم باید برای جلوگیری از آلودگی از جریان برگشتی طراحی و استفاده شود. برای اطلاعات بیشتر به جلوگیری از جریان برگشت مراجعه کنید.

اتصال برقرار می شود
در جائیکه منبع آب منبع تغذیه باشد ، اپراتور ابزار شبکه مسئولیت آب تأمین شده به مرز ملک را بر عهده دارد. مالک مالک پس از آن مسئولیت تهیه لوله های انتقال آب را به داخل ساختمان بر عهده دارد.

شیر جدا کننده باید در نقطه اتصال تعبیه شود تا در صورت لزوم امکان تعمیر و نگهداری سیستم آبرسانی ساختمان فراهم شود.

مشخصات و مشخصات لوله
لوله های به کار رفته در ساختمان نباید از آب آشامیدنی آلوده شده و برای فشار آب ، سرعت جریان و دمای آب مورد نظر آنها مناسب باشد. این متأثر از مواد مورد استفاده و همچنین عوامل دیگری مانند ضخامت دیواره خواهد بود.

سایر ملاحظات عبارتند از دوام ، سهولت در نصب ، هزینه و پایداری. مواد متداول برای تأمین آب خانگی شامل مس ، پلی بوتیلن (PB) ، پلی اتیلن (PE) ، پلی پروپیلن (PP-3 یا PP Type 3) و پلی اتیلن متقابل (PEX) می باشد.