تمیز کردن و ضد عفونی کردن دو فرایند متفاوت است:

تمیز کردن به معنای حذف فیزیکی میکروب ها ، آلودگی ها و مواد آلی از سطح است.

ضد عفونی کردن یعنی استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن میکروب های موجود در سطوح. تمیز کردن قبل از ضد عفونی کردن مهم است زیرا مواد آلی و آلودگی می توانند توانایی ضدعفونی کننده ها را در از بین بردن میکروب ها کاهش دهند.

ترکیبی از تمیز کردن و ضد عفونی کردن در از بین بردن ویروس COVID-19 بسیار موثر خواهد بود. تمیز کردن باعث کاهش بار خاک روی سطح می شود و به ضد عفونی کننده اجازه می دهد تا ویروس COVID-19 را از بین ببرد. اگر ابتدا سطح با مواد شوینده تمیز نشده باشد ، ضد عفونی کننده ممکن است ویروس را از بین نبرد.

تمیز کردن معمول
محل کار باید حداقل روزانه سطوح را تمیز کند. توجه ویژه باید به سطوح مرتباً لمس شده (به عنوان مثال رومیزی ، دستگیره درب ، کلیدهای روشنایی ، میز ، توالت ، شیر ، ریموت تلویزیون ، سطوح آشپزخانه و دستگیره های کمد). در حالت ایده آل ، پس از تمیز شدن ، سطح نیز باید به طور منظم ضد عفونی شود. همچنین می توانید با استفاده از شوینده و ضد عفونی کننده ترکیبی ، یک تمیز و ضد عفونی 2 در 1 انجام دهید.

سطوح و اتصالات باید مرتباً تمیز شوند:

به وضوح کثیف شده است
توسط تعدادی از افراد به طور مکرر استفاده می شود (به عنوان مثال چرخ دستی ها ، صندوق های پرداخت ، دستگاه های EFTPOS) و
پس از هر گونه ریختن
برای تمیز کردن معمول ، ضد عفونی کننده ها فقط در مواردی ضروری هستند که سطحی به مواد بالقوه آلوده آلوده شده باشد. به همین دلیل ، زمان و هر چند وقت یک محل کار به عنوان بخشی از تمیز کردن معمول باید ضدعفونی کند ، به احتمال وجود مواد آلوده در محل کار بستگی دارد. به عنوان مثال ، در یک فضای خرده فروشی شلوغ که بسیاری از مشتریان و دیگران هر روز وارد یک محل کار می شوند ، ضد عفونی مکرر برای جلوگیری از شیوع COVID-19 توصیه می شود. برعکس ، برای یک کارگر کوچک که هر روز با یک مورد از گیاه کار می کند و تعامل کمی با افراد دیگر دارد ، ضد عفونی معمول علاوه بر تمیز کردن روزانه ممکن است عملی منطقی نباشد.

چگونه می توانم تمیز کنم؟
برای پاکسازی محیط از مراحل زیر استفاده کنید:

هنگام نظافت دستکش بپوشید. دستکش ها باید بعد از هر بار تمیز کردن ، دور ریخته شوند. در صورت لزوم استفاده از دستکش های قابل استفاده مجدد ، از دستکش ها فقط باید برای تمیز کردن مربوط به COVID-19 استفاده شود و نباید برای اهداف دیگر استفاده شود یا بین کارگران به اشتراک گذاشته شود. دستکش های قابل استفاده مجدد را پس از استفاده با مواد شوینده و آب بشویید و بگذارید تا خشک شود. دست ها را بلافاصله پس از برداشتن دستکش با استفاده از آب و صابون یا ضد عفونی کننده دست تمیز کنید.
با استفاده از مواد شوینده و آب کاملاً سطوح را تمیز کنید. همیشه از تمیزترین سطوح تا کثیف ترین سطوح را تمیز کنید. با این کار انتقال میکروب ها به سطوح تمیزتر متوقف می شود و به شما امکان می دهد بیشترین مقدار میکروب را از نظر جسمی حذف و دفع کنید.
در صورت نیاز به استفاده از ضد عفونی کننده ، ابتدا سطح را با استفاده از مواد شوینده تمیز کرده سپس ضد عفونی کننده بزنید یا از مواد شوینده و ضد عفونی کننده ترکیبی استفاده کنید (به بخش بعدی مراجعه کنید). اگر ابتدا سطح تمیز نشود ، یک ماده ضدعفونی کننده میکروب ها را از بین نمی برد. با استفاده از حوله کاغذی یکبار مصرف یا پارچه یکبار مصرف مواد ضدعفونی کننده بزنید. در صورت استفاده از پارچه های یکبار مصرف ، اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده مجدد ، آنها را شسته و خشک می کنند.
اجازه دهید مواد ضد عفونی کننده برای مدت زمان لازم برای از بین بردن ویروس (زمان تماس) که توسط سازنده مشخص شده است ، روی سطح باقی بماند. اگر زمانی مشخص نشده است ، 10 دقیقه بگذارید.

اگر شخصی در محل کار من مشکوک باشد یا تایید کند که دارای COVID-19 است چگونه باید تمیز کنم؟
اگر فردی که در محل کار شما بوده مشکوک یا تایید شده است که به COVID-19 مبتلا است ، باید تمام مناطق آلوده به مشکوک را کاملاً تمیز و ضد عفونی کنید.

تمام مناطقی را که مورد مشکوک یا مورد تأیید COVID-19 استفاده شده است تمیز و ضد عفونی کنید. قبل از تمیز کردن و ضد عفونی کردن ، منطقه آسیب دیده را ببندید. در صورت امکان درها و پنجره ها را خارج کنید تا گردش هوا افزایش یابد و سپس تمیز کردن و ضد عفونی را آغاز کنید.

سطوح سخت را با استفاده از هر دو تمیز و ضدعفونی کنید: یک تمیز کننده فیزیکی با استفاده از مواد شوینده و آب و به دنبال آن یک محلول سفید کننده 1000 ppm (تمیز 2 مرحله ای) ، به عنوان مثال ، سفید کننده های خانگی یا محلول های سفید کننده درجه بیمارستان که به راحتی از فروشگاه های خرده فروشی در دسترس هستند. محلول های سفید کننده باید روزانه تازه شوند.
یک تمیز کننده فیزیکی با استفاده از یک شوینده ترکیبی و 1000 ppm محلول سفید کننده (2 در 1 تمیز) ساخته شده روزانه از یک محلول غلیظ (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستیابی به محلول صاف کننده صحیح به وب سایت وزارت بهداشت مراجعه کنید).
پس از اتمام تمیز کردن و ضد عفونی کردن ، پارچه های یکبار مصرف ، PPE و روکش ها را در یک کیسه زباله پلاستیکی قرار دهید ، آن را درون کیسه زباله دیگری قرار دهید (دو کیسه ای) و کیسه را در زباله های عمومی دور بریزید.

نیازی به تعطیلی کل محل کار نیست ، در حالی که نظافت و ضد عفونی انجام می شود ، به ویژه اگر فرد آلوده یا مشکوک به آلودگی فقط قسمت هایی از محل کار را بازدید کرده باشد. با این وجود تمیز کردن و ضد عفونی کردن باید قبل از بازگشت کارگران به مناطق آسیب دیده انجام شود.

اینکه آیا شما نیاز به تعلیق در محل کار خود دارید ، به عواملی از جمله اندازه محل کار ، ماهیت کار ، تعداد افراد و مناطق مشکوک به آلودگی در محل کار شما بستگی دارد.

کسانی که منطقه ای از آلودگی مشکوک را تمیز می کنند باید به تجهیزات محافظت شخصی (PPE) مناسب مجهز شوند. این شامل دستکش یکبار مصرف و عینک ایمنی برای محافظت در برابر پاشش شیمیایی است. در صورت وجود آلودگی قابل مشاهده با ترشحات تنفسی یا سایر مایعات بدن در منطقه ، پرسنل نظافت نیز باید از یک پیش بند یکبار مصرف استفاده کنند. اگر فرد مشکوک یا تایید شده به COVID-19 در منطقه ای است که باید تمیز شود (به عنوان مثال اتاق هتل) ، ماسک جراحی بزنید و از او بخواهید که در صورت امکان پا به بیرون بگذارد.

دستان خود را با استفاده از آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانیه تمیز کنید ، یا در صورت عدم امکان ، ضد عفونی کننده دست با حداقل 60٪ اتانول یا 70٪ ایزوپروپانول به عنوان ماده فعال] قبل از قرار دادن و پس از برداشتن PPE.

تجهیزات تمیز کننده شامل سر و پارچه های پاک کن باید با استفاده از آب گرم شسته و قبل از استفاده مجدد کاملا خشک شوند. تجهیزات نظافتی مانند سطل ها باید با یک دسته ضد عفونی کننده جدید تخلیه و تمیز شود و قبل از استفاده مجدد اجازه خشک شدن کامل داده شود.