بهترین کار این است که متخصصین انجام دهند ، ممکن است در خانه چند تعمیر جزئی فرش انجام شود. اگر از مهارت ، تجربه و حوصله برخوردار باشید ، ممکن است تعمیرات جزئی مانند دوختن تارهای کناری و لبه های فر را انجام دهید. ابزار اساسی مورد نیاز همان ابزار بافندگی است: قیچی ، چاقوهای منحنی ، شانه های فلزی ، اندازه های مختلف قلاب و سوزن ، موم ، انبر ، یک قاب کوچک چوبی ، الیاف طبیعی پنبه ، پشم و ابریشم برای شمع گذاری.

تعمیر Fringe
مشخصه اکثر فرش ها حاشیه ای در هر دو انتهای آن است. برخی از فرش ها وجود دارد که با یک قسمت بافته شده از گلیم-بافت شروع می شود یا به پایان می رسد و بعضی دیگر که هیچ حاشیه ای ندارند. هدف واقعی حاشیه محافظت از شمع است. هنگامی که حاشیه آسیب دیده است ، برای جلوگیری از از هم پاشیده شدن شمع ، اقدام سریع لازم است. یک حاشیه جدید باید فقط توسط افراد حرفه ای بافته شود.

ترمیم گلیم پایان می یابد
بعد از حاشیه ، گلیم به پایان می رسد ، بلافاصله روی فرش بافته می شود. برای جلوگیری از فرسودگی و محافظت از فرش ، این رشته های پود عملکردی مشابه حاشیه دارند. اگر هر رشته ای در بافت گلیم شل شود ، این مواد به تدریج یکی یکی خراب می شوند و باعث ایجاد گره خورده می شوند و بافت کلیم در مدت زمان کوتاهی خراب می شود. در صورت از بین رفتن یا پوسیدگی رشته های تار و پود این ناحیه باید فوراً برداشته شوند تا به ریسمان های جامد و جامد برسید.

گلیم پایان
گلیم پایان
سپس با یک نخ محکم و منطبق ، می توان بخیه های معمولی ، مورب یا زیگ زاگ را در امتداد نخ های تار دوخت. با این روش از تجزیه فرش جلوگیری می شود.

تعمیر سیم های جانبی
پس از گره زدن ردیف اول فرش ، رشته های پود از بین تارهای تار عبور داده می شوند. تعداد کمی از اینها به دور دو یا سه رشته پیچ خورده آخر ، که سیمهای کناری را تشکیل می دهند ، بسته شده اند. علاوه بر این ، پشم اضافی یا ابریشم بیش از حد اتصال (بسته به نوع فرش) برای محافظت از فرش عمل می کند. تارهای کناری اغلب در معرض سایش مداوم قرار می گیرند. بنابراین ، به محض شکستن سیمها و قبل از آسیب دیدن ، آنها باید ترمیم شوند. تعمیر سیم های فرعی بر ارزش فرش تأثیر نمی گذارد و به آن کمک می کند تا عمر طولانی تری داشته باشد.

Curling Edges
کناره های برخی از فرش ها مانند ساروق ، بیجار ، کاشان ، قم و تبریز مستعد پیچش یا حلقه زنی هستند. این به ندرت در فرشهای گره شل و تک پارچه اتفاق می افتد. وقتی نخ های پود محکم به دور تار کشیده می شوند یا اگر نخ ها از الیاف بیش از حد دست ساخته شده باشند ، فرها بیشتر تمایل پیدا می کنند. تعمیرات را می توان در خانه با قرار دادن فرش روی یک سطح صاف ، شمع به سمت پایین انجام داد. یک نوار چرمی یا مشمع کف اتاق به عرض 4 سانتی متر با نخ و سوزن محکم در تمام طول فرش دوخته می شود. نخ باید همیشه از روی یک تکه موم استفاده شود ، قبل از شروع مراحل دوخت ، بخیه ها باید روی فرش بسیار کوچک باشند و از طریق شمع دیده نشوند.

لعنت و شمع مجدد
وقتی تار ، پود و تکه فرش در اثر آتش سوزی ، پروانه ها و سایش مداوم آسیب ببیند ، باید سریعاً ترمیم شود. ترمیم شمع آسیب دیده کار پیچیده ای نیست بلکه به تجربه خاصی نیاز دارد. اولین قدم تمیز کردن فرش است.

لعنت
لعنت
گره های آسیب دیده توسط سوزن یا قلاب از جلوی فرش بیرون کشیده می شوند. نخ های تار و پود جدید ، باید از نظر ضخامت و رنگ ، با آنچه در آن قرار دارد مطابقت داشته باشد. قبل از شروع فرایند شمع کردن مجدد ، نوع گره Senneh یا Ghiordes باید مشخص شود.

همچنین از پشت فرش ، طرح فرش را با دقت بررسی کنید. پس از شمع مجدد لکه های آسیب دیده ، قسمت تازه ترمیم شده باید از پشت با اتوی گرم محکم صاف شود.

یکی دیگر از روش های آسان پنهان سازی ، فرش در فرش "رنگ" کردن آن با یک رنگ سریع رنگ است. این یک آرایش وصله موقت است ، زیرا در طول دوره رنگ از بین می رود و قسمت آسیب دیده دوباره قابل مشاهده است.

Darning a Carpet
Darning a Carpet
چگونه می توان چین و چروک ها را از بین برد؟
در بعضی از فرشهای تار و پود پشمی ، بعضی از قسمتها دچار چین و چروک می شوند ، این بدان معنی است که پایه پوسیده شده است. برای از بین بردن این چین و چروک ها هیچ راه حلی وجود ندارد. بهتر است از این فرش ها در محلی که ساییدگی کمتری دارد استفاده کنید. اگر ناحیه چروکیده در مرکز باشد ، می توان تار و پود را با قرار دادن آن در یک قاب چوبی کشیده و کشید.